Thursday, March 13, 2025

LAN Noise Isolator

Viewing 5 reply threads
  • Author
      Focal907Focal907
      Participant

Hallo daar!

Ik heb een vraag over wie er hier ervaringen (goed/slacht) heeft met een LAN Niose Isolator?.. zoals die van Pink Faun.

Ik heb mijn Auralic streamer via een Cat5e kabel verbonden met mijn KPN Experia V10. Nu denk ik dat het plausibel is dat een LAN Noise isolator kàn werken, maar zeker weten doe ik dit niet.
      Routers zijn (naar mijn weten) galvanisch gescheiden door middel van inductie spoelen, en ik krijg niet echt helder hoe er dan hoogfrequente ruis mee kan komen met de data?
      Pink Faun bijvoorbeeld geeft hierover geen duidelijke uitleg.

Wellicht dat er hier mensen zijn die dat kunnen??

Met vriendelijke groet,
      Niek

Alpha AudioAlpha Forum
      Spectator

Beste Niek, Jaap heeft met http://alpha-audio.nl/2018/07/het-ultieme-netwerk-voor-streaming-volgens-jaap/ de oplossing. Moet het zelf nog een paar keer lezen, want als je er nooit in verdiept hebt,is het niet zo simpel. Maar tussen de streamer en de router een switch plaatsen met één betere LAN kabel, verdwijnt de ruis als sneeuw voor de zon 😉

Met vriendelijke groet,
      Ferdy

Focal907Focal907
      Participant

Hee Ferdy,

Thanks voor de link! Al stond er niet veel in wat ik nog niet wist;)

Er is toch veel om te doen, dat net werk. Eigenlijk zou een “betere” netwerkkabel, of Pink Faun Noise isolator, of zelfs een fiber-netwerk helemaal niets uit moeten maken. Er zitten namelijk in zogoed als alle routers een galvanische ontkoppeling. Da’s verplicht.
      Dus vanuit een router/switch zou helemaal geen ruis moeten komen!
      Waarom sommigen toch wèl verschil horen bij een betere kabel(tweak) is nog steeds beetje een raadsel. Er zit al een galvanische ontkoppeling in een router, en men gebruikt al vaak (dubbel) afgeschermde data kabels.
      Wellicht dat de transformatoren in goedkope routers zitten niet al te best zijn?.. en alsnog ruis doorlaten. Dat zou ook nog kunnen.

Alpha AudioAlpha Forum
      Spectator

Beste Niek, volgens mij heb je gelijk. Hoe beter (en vaak vele malen duurder) de apparatuur, hoe meer aandacht o.a. de voeding / trafo kreeg. De oplossing is waarschijnlijk niet de kabel, maak gebruik van een betere (externe) trafo, dan is er geen ruis, die volgens mij ontstaat, als de primaire zijde (begin) eigenlijk te weinig windingen heeft dan heb je aan de secundaire (nog minder windingen) dus uitgangsspanning lager en de stroomsterkte evenredig hoger, stroomsterkte x spanning = vermogen, die gelijk blijft.
      Als je vroege ‘n PC ging bouwen, dan wist je hoe zwaarder (vermogen) de voeding des te stabieler (crashen kwam bijna -ook afhankelijk van software en OS- niet voor) de computer.

Focal907Focal907
      Participant

Het is een beetje de “fouten” gladstrijken van fabrikanten, want veel dac’s/streamers hebben dan geen galvanische scheiding aan boord. Iets wat ik dan wel raar vind! Want, wat kost dat nou helemaal voor een fabrikant om die (lan)weg dicht te timmeren voor ruis/e.d? Bijna niks! En toch word het niet gedaan.
      Zit ook te denken aan hoe ik dat eventueel kan meten?? ..meten of en hoeveel ruis er meekomt over de datakabel?

Alpha AudioAlpha Forum
      Spectator

Vroeger was er mentaliteit, tegenwoordig tja hoe moet je het noemen. Ik luister nog steeds naar luidsprekers van 1960. QUAD 57 mijn Phillips TV ging ook een eeuwigheid mee. Vreemd dat grote namen o.a. Marantz ook niet meer zo geweldig bezig zijn. De app van de M-CR611 werkt al heel lang niet meer. Dom ik koop geen Marantz meer. Als mijn QUAD apparatuur er mee kapt. Wordt het waarschijnlijk Genelec, professionele apparatuur, als er wordt ingebroken laten 8351 SAM Monitors staan, maar heb er wel vertrouwen in. Volgens mij is deze ruis zichtbaar te maken op een https://uk.tek.com/learning/oscilloscope-tutorial mijn geheugen laat me in de steek, maar weet zeker dat er meetinstrumenten zijn die dit kunnen meten

Viewing 5 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.