Wat is mijn beste volgende stap?
- This topic has 11 replies, 3 voices, and was last updated 1 week, 2 days ago by
Herman Herman.
-
AuthorPosts
-
-
June 11, 2024 at 9:05 pm #202688
Jurgen van Ooijen
ParticipantIk hoop dat iemand mij advies kan geven voor de volgende stap. Ik bezit de volgende installatie:
Rotel cassette recorder RD-960BX
Rotel CD-speler RCD-950
Rotel versterker RA-935BX
Synthese floating 2 (Zuilen)
De boxen zijn aangesloten met (vrij lange) 2,5 mm zilver kabels.
En zojuist heb ik gekocht:
WiiM Pro Plus
U begrijpt ik heb geen liggende gelden maar hou wel van goede muziek.
De installatie staat in de woonkamer. Met de boxen ter weerszijde van de bank iets achter mijn rug. Helaas laten de layout van mijn woonkamer en de vaste vloer niet toe dat ik die boxen en mijn installatie een positie recht voor mij geef.
Ik heb het plan om op de streamer mijn laptop met externe harde schijf  aan te sluiten. En ook om via de wifi gebruikmakend van muziekdiensten, digitale muziek af te spelen.
Liefst een losse iPad gebruikend als bediening. Met de laptop en mijn mobiele telefoon als 2e of 3e bedieningsoptie.
Een kabel leggen van mijn caiway glaskabelmodem naar mijn laptop of muziekinstallatie is helaas geen optie.
Kunt u mij tips geven waar ik op moet letten bij het realiseren daarvan, en aangeven wat de verstandigste volgende (betaalbare) stap zou zijn naar een betere muziek beleving.
-
June 24, 2024 at 9:36 pm #203062
Jurgen van Ooijen
ParticipantJammer dat hier nog niemand op heeft gereageerd.
Ik heb inmiddels mijn laptop met Windows 11 (met externe harde schijf waarop de muziek staat) met een netwerkkabel verbonden met de Netgear GS105E v2 die ik heb gekocht en die weer met een netwerkkabel met de Wiim pro plus verbonden.
En wat ik ook probeer het lukt mij zo niet om vanaf die laptop muziek te streamen.
In de Wiim app zie ik ook niet dat er een netwerkverbinding is gerealiseerd.
Als ik het geheel opzet via de Wifi dan lukt het wel.
Mijn Wifi is stabiel dus daarvoor heb ik geen netwerk opzet nodig.
Ik zou desalniettemin toch graag weten hoe ik het alsnog gedaan kan krijgen via een netwerk verbinding. Ik heb me suf gezocht op internet maar ik kom er niet uit.
-
June 24, 2024 at 10:17 pm #203065
Martijn (redacteur)
KeymasterBegrijp ik het goed als ik nu denk dat je muziek luistert terwijl het geluid van achteren komt?
-
-
June 25, 2024 at 10:04 am #203066
Jurgen van Ooijen
ParticipantJa helaas wel. De layout en ruimte in mijn woonkamer laten in combinatie met de andere meubels in mijn woonkamer helaas niet anders toe met zulke grote zuilen.
Bovendien staan om dezelfde reden ook de installatie en Wiim achter mij.
Ik hoop ooit nog eens een paar kleine actieve boxen te kunnen kopen die ik aan de voorkant kan zetten.
Vandaar ook die aanschaf van de Wiim in de hoop dat ik naast het streamen later ook die boxen kan benutten.
-
June 25, 2024 at 12:19 pm #203068
Martijn (redacteur)
KeymasterDan is je volgende stap inderdaad dat je de hele set vervangt door een set actieve speakers. Iedere andere investering is op dit moment een beetje zonde van het geld.
Checkvraag: als de WiiM via WiFi je laptop wel ziet, heb je dan met bekabeling je modem router ook via een kabel aangesloten? Anders begrijp ik wel waarom het niet werkt, je laptop en streamer zitten dan niet op het netwerk.
-
June 30, 2024 at 7:09 pm #203325
Jurgen van Ooijen
ParticipantAlvast dank voor je reactie (Zie hem nu pas, heb het druk)
Nee ik had mijn laptop rechtstreeks met netwerkkabel via de switch op mijn Wiim aangesloten. Dus ik hoopte via mijn laptop in ieder geval de muziek te kunnen afspelen die ik heb staan op de harde schijf die aan mijn laptop hangt.
Verder heb ik de harde schijf in windows op gedeeld gezet in de hoop dat de apparaten die op het Wifi netwerk zitten die harde schijf kunnen zien en die muziek zo kunnen afspelen.
Of werkt dat niet zo.
-
June 30, 2024 at 9:55 pm #203339
Martijn (redacteur)
KeymasterNee, zo werkt dat niet. De WiiM kan niet direct bestanden lezen van een harde schijf, je hebt een UPnP server op je Windows laptop nodig. Zowel je laptop als je WiiM moeten dan aan hetzelfde netwerk gekoppeld zijn.
-
-
July 1, 2024 at 12:32 am #203340
Jurgen van Ooijen
ParticipantWerkt het niet ook via DLNA?
De netwerk uitgang van de laptop had ik aangepast zodat het paste bij het standaard adres van de Netgear switch
-
July 1, 2024 at 12:33 pm #203394
Martijn (redacteur)
KeymasterDNLA (ook wel UPnP genoemd) heeft twee delen: de ontvanger, in jouw geval de WiiM, en een zender, in jouw geval de computer, maar bij jou ontbreekt nog de zender. Je hebt een extra programma nodig, een UPnP server. Nu heeft Windows er 1 ingebouwd, maar die staat niet standaard aan. Hier vind je meer informatie: https://www.computerhope.com/issues/ch001367.htm
Daarnaast is het zo dat UPnP (DLNa) in je netwerk werkt. Dat betekent dat zowel je computer als de WiiM in je netwerk moeten hangen. Dat kan bedraad of via WiFi.
Bedraad werkt alleen als je switch ook met een draad aan je modem/router hangt. De computer met een draad naar de switch en van de switch met een draad aan de WiiM is niet voldoende, dan is er geen netwerk.
Mijn advies: zorg er eerst voor dat je het met WiFi aan de praat hebt, en dat je de UPnP/DLNA server op je computer eerst aan de praat hebt en de WiiM die ziet. De muziekfiles moeten dan ook in de juiste folder staan e.d.
Ik ben geen Windows gebruiker, dus kan je daar niet mee helpen. Verder kan ik je ook niet verder helpen met netwerk zaken als wat hier boven staat niet duidelijk is, want ik kan het niet duidelijker dan dit opschrijven.
-
-
July 1, 2024 at 5:03 pm #203425
Jurgen van Ooijen
ParticipantOK ik ga er nog nog eens goed naar kijken.
In ieder geval dank voor de genomen moeite!
Waar zijn toch die tijden gebleven dat je een stekker in het stopcontact stopte, op de Aan-knop drukte en klaar was Kees 🤣
-
July 1, 2024 at 8:28 pm #203441
Martijn (redacteur)
KeymasterDat kan ook, alleen moet je dan wel de apparaten kopen die dat zo kunnen. Een WiiM Amp, bijvoorbeeld, kan via USB een harde schijf of usb stick met bestanden lezen. Speakers eraan koppelen en je bent klaar.
-
-
February 3, 2025 at 9:12 pm #209416
Herman Herman
ParticipantSinds kort heb ik een nieuw paar luidsprekers in huis, en hoewel ze nog aan het inspelen zijn, ben ik nu al ontzettend onder de indruk! Het gaat om de Mon Platimon VC monitors, gecombineerd met de VC2 woofer en supertweeter.
De weergave is werkelijk prachtig: een breed en diep geluidsbeeld waarin elk detail tot zijn recht komt. Instrumenten klinken precies zoals bedoeld, stemmen en koren zijn helder te plaatsen in de ruimte, en ook liefhebbers van orgelmuziek zullen hier veel plezier aan beleven.
Dankzij de verschillende instelmogelijkheden (met vijf poorten, een schakeloptie tussen 3.5-way en 4-way en een supertweeter-keuzeschakelaar) kunnen ze eenvoudig worden aangepast aan diverse luisterruimtes. Ze presteren geweldig in zowel grote orkestopstellingen als kleinere ensembles.
Zeker een aanrader om eens te beluisteren als je op zoek bent naar indrukwekkende speakers!
Even voor de duidelijkheid: ik heb geen enkele connectie met dit merk, behalve dat ik er zelf enorm enthousiast over ben.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.