-
Onderwerp
-
Up0
Als mediaspeler gebruik ik een Nvidia Shield TV die draait op Android met daarop Kodi en SPMC. Het geluid (2CH stereo, méér gebruik ik niet) kan ik op meerdere manieren doorsturen naar mijn DAC.
De eerste route is HDMI-TV-DAC(optisch). Het geluid wordt dan (helaas) door de TV ge-up (of down-)sampled naar 48khz en komt dus altijd op 48khz de DAC binnen. Op zich klinkt dit heel goed, gedetailleerd, ruimtelijk, snel enz…maar muziek op hogere bit- en sample rates komen zo natuurlijk niet uit de verf.
De tweede optie is USB-DAC, de Shield heeft schijnbaar een hoge kwaliteit USB uitgang die altijd op 192khz uitstuurt, ook muziek met lagere en hogere bit- en sample rates. Klinkt minder dan via de TV (optisch); nogal “donker”, minder detailrijk en minder ruimtelijk, alleen méér en beter laag. De voeding is de standaard schakelende voeding die erbij hoort.
De derde en laatste optie is om via een HDMI audio extractor de audio uit te sturen naar de S/PDIF (coaxiaal of optisch) ingang van de DAC. Het voordeel is dat er geen up- en downsampling plaatsvindt. Alle muziek wordt in het oorspronkelijke “format” door de DAC afgespeeld. Op zich klinkt dit ook behoorlijk fijn, maar naar mijn idee wat méér naar voren en wat “onrustiger”. Alles is wat minder goed te volgen.
Wie heeft er soortgelijke ervaringen met mediaspelers en uitsturen van het geluid naar je DAC? Wat is de beste optie? En waarom klinkt het geluid via de route HDMI-TV-DAC (48khz) beter dan de route HDMI(via HDMI splitter)-DAC of de route USB-DAC? Je zou zeggen dat die laatste routes directer zijn.
Als ik de audio overigens via een Windows PC uitstuur naar de DAC (Audirvana, Foobar, JRiver of HQPlayer) klinkt het wel weer enorm goed. Alle formaten, alles native dus óók DSD. Is het dan waarschijnlijk de mindere kwaliteit USB uitgang van de Shield TV? Of wellicht een betere lineaire voeding op de Shield zetten?
NB. ik gebruik goede optische, coaxiale en HDMI kabels van AQ en Chord dus a.u.b geen discussie over verschillen in kabels haha 😉
Alvast beankt voor jullie input!
Gr.,
Joost
Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.