vrijdag, april 19, 2024

Beoordelen versterkers, match met Celestion 300 speakers

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168808
      RubenRuben
      Deelnemer

      Mijn Denon PMA-800NE versterker moest onlangs gerepareerd worden, en toen heb ik op Marktplaats een Cambridge audio CXA60 en Rega Brio (laatste versie) gekocht. Inmiddels is de Denon terug van reparatie en heb ik ze beluisterd op mijn Celestion 300 vloerstaanders (mijn hoofd luidsprekers) en op Audiolab Match speakers die bij mijn TV staan. Deze Audiolabs zijn normaal gesproken aangesloten op een Marantz PM5005 versterker.
      Mijn vraag: zijn mijn luidsprekers geschikt om de versterkers goed te kunnen beoordelen? Of is de match met de Cambridge audio (CA) gewoon minde?

      Op mijn Celestion speakers klonk de Denon het fijnste. Veel detail, en een vol en energiek geluid. De Rega vond ik in het middengebied niet fijn, daar lag wat teveel de focus op. Wel klonk deze lekker vol en funky :), je wordt wel meegenomen in de muziek met deze versterker. Dat las ik ook terug in de review hier op de site (‘met ballen’). De CA klonk wat timide, veel minder energiek.
      Bij de Audiolab was de Denon te heftig in het hoog, en von ik de Marantz het fijnste klinken. De PM5005 klinkt want minder laid back dan veel andere Marantz versterkers. Bij de Audiolab waren mijn indrukken van de Rega en Cambridge audio vergelijkbaar met de Celestions.

      Ik twijfel nu een beetje om de Rega en vooral de Cambridge audio weer te verkopen. Vier versterkers is in ieder geval teveel, maar ik zou het jammer vinden als ik met mijn Celestion speakers die CA niet goed kan beoordelen. Want ik wil over een poosje nl. wel naar andere speakers gaan kijken, aangezien ik ze al zo’n 20 jaar heb en ook wel eens wat anders wil.
      Of zou het meer een kwestie van (mis)match zijn? Op https://www.tersaudio.com/celestion-300-review lees ik dat de Celestion meer laid back van karakter is, en als de CA dat nou ook is dan is de combi niet fijn. Dat rustige geluid wat ik ervaarde lees ik dan echter niet terug in de review van de CA hier (https://alpha-audio.net/nl/review/multi-test-geintegreerde-stereoversterker/5/).

      Nou ja een heel verhaal maar goed wellicht kunnen jullie me wat advies geven. De Denon verkopen ga ik iig niet doen, daar ben ik toch wat gehecht aan geraakt.

    • #171337
      RubenRuben
      Deelnemer

      Kleine aanvulling, helaas kan je een bericht niet bewerken: Nu de PMA-800NE me zo goed bevalt dacht ik er aan om zijn grote broer aan te schaffen, de PMA-600NE. Deze is hier ook getest en het geluid wordt omschreven als levendig met een krachtige dynamiek, wat lijkt op de omschrijving van het geluid van de PMA-800NE.
      Maar goed, eerst even helderheid over die luidsprekers krijgen.

    • #171338

      De match tussen versterker en speakers is wat bepalend is voor het eindresultaat. Daarnaast speelt voorkeur in wat je zoekt in geluid, dus een combinatie kan voor de één fijn klinken en voor de ander helemaal niet.

      Zolang je niet weet welke speaker je gaat kopen is het vrijwel niet te zeggen of de ene versterker ‘beter’ is dan de andere. Ik zou het proces omdraaien: ga eerst op zoek naar de speaker die je wilt (je geeft aan de Celestions te willen vervangen). Misschien kom je in het proces erachter dat je ze helemaal niet wilt vervangen, dat is dan ook prima, dat geeft rust. Zoek dan de versterker erbij waar je blij van wordt. Als jij blij bent, dan is het een goede match.

    • #171339
      RubenRuben
      Deelnemer

      Dank voor je advies. Ik ga inderdaad binnenkort eens luisteren naar wat andere speakers. Vind de Celestions echt niet verkeerd maar ik heb wel het idee dat ik voor een redelijk bedrag iets kan kopen wat nog net wat beter klinkt. Mijn zwager heeft een kleine vloerstaander uit de Monitor audio silver serie, en toen ik een poos terug een keer luidsprekers ging beluisteren was dat een merk wat me wel beviel.
      Binnenkort die Monitor audio’s van m’n zwager maar eens hier thuis testen, ben benieuwd hoe dat klinkt op de verschillende versterkers.

      Overigens gisteren nog even lekker genoten van wat muziek, en het viel me op dat mijn Marantz PM5005 ook erg lekker klinkt. De Denon matcht icm de Celestions nog net wat beter (meer detail / lucht in het geluid) maar die 5005 klinkt echt lekker vol en krachtig, anders dan de PM6007 die ik ook eens beluisterd hebt. Het scheelt bij deze versterker ook behoorlijk of je hem op source direct zet, veel meer dan bij de Denon.

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×