powerline
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 6 maanden geleden door
elian kruik.
-
AuteurBerichten
-
-
augustus 13, 2022 om 9:29 pm #168826
elian kruik
DeelnemerBeste muziekliefhebbers,
Mijn streamer, een raspberry pi met hifiberry dac2 hd, heb ik met een ethernet kabel met het internet verbonden m.b.v. een tp link powerline. Dat werkt best goed. Toch heb ik daar een vraag over. Mijn internetsignaal wordt gedeeld met elektriciteit over een koperleiding. Mijn vraag is: is of kan er sprake van ruis of enige storing zijn door het feit dat het internetsignaal samen gaat met een elektriciteit stroom? Graag informatie en misschien tips.
-
augustus 13, 2022 om 10:01 pm #171451
Martijn (redacteur)
SleutelbeheerderHallo Elianus. Internet verbinding over een powerline en audio is niet zo’n heel erg gelukkige combinatie. Is het mogelijk om de WiFi van de Pi te gebruiken?
Als het echt niet anders kan, is het dan mogelijk om een eenvoudige switch tussen de powerline en de pi te plaatsen? Dat filtert dan al weer wat weg.
-
augustus 13, 2022 om 10:31 pm #171452
elian kruik
DeelnemerHet is heel goed mogelijk om de pi met wifi te verbinden. Waarom is een powerline en audio niet zo’n gelukkige combinatie? Een switch plaatsen is een goede tip. Dat ben ik meer tegen gekomen in dit forum. Bedankt voor de reactie.
-
augustus 13, 2022 om 10:42 pm #171453
Martijn (redacteur)
SleutelbeheerderEthernet over electriciteit is één grote bron van elektrische verstoringen en andere ruis. Verder is de kwaliteit van de apparatuur vaak niet heel erg goed. Ze dumpen in ieder geval veel verstoring op de ethernet kabel en dat hoor je (en vaak niet zo weinig ook). In geval van een Pi geeft de wifi verbinding vaak een betere geluidskwaliteit, maar dat kan je zelf makkelijk testen.
-
augustus 17, 2022 om 11:49 am #171457
elian kruik
DeelnemerIk heb geluisterd via wifi en ethernet. Ik hoor geen verschil. Ik heb geprobeerd om elekrische storingen en ruis te horen. Ik hoor het niet. Maar het is mij niet duidelijk wat ik moet horen aan ruis en storing. Dat dumpen van veel verstoring op de ethernet kabel hoe klinkt dat? Probeer mij even op weg te helpen. Ik meen ook iets gelezen te hebben over een ethernet filter. Is dat Wat?
-
augustus 17, 2022 om 12:09 pm #171458
Martijn (redacteur)
SleutelbeheerderDag Elianus. Je moet niet in de valkuil trappen dat je op zoek gaat naar zaken die je niet waarneemt. Dat is jezelf gek maken. Kennelijk is voor jou het geluid goed genoeg. Dat is ook een constatering.
Hoe je het waarneemt is dat het geluid letterlijk onrustig is:
- Slechte focus in het stereobeeld (dus hoe rotsvast staat de zangeres op haar plek te zingen)
- Schel hoog, fel klinkend midden (voor de meeste DAC’s)
- Rommelige bas, het zwemt een beetje onder het geluid door
- Kleiner stereobeeld in diepte, hoogte
- Minder details hoorbaar
Maar dit alles in vergelijk tot een situatie waarin die verstoringen er niet of minder zijn! en altijd binnen de grenzen van wat een streamer/DAC maximaal kan laten horen!
In extreme gevallen is het als digitale pops- en clicks hoorbaar, als je DAC niet voldoende afgeschermd is of de electronica er omheen het niet wegfiltert. Dat is vooral met oudere DACs het geval (denk aan oudere CD spelers).
Wat je nog kan doen is een lange ethernet kabel pakken en je Pi rechtsreeks aan de router koppelen. Als je dan nog geen verschil hoort dan kan dat aan van alles liggen, maar dat is dan niet relevant, want je hoort geen verschil.
De enige vraag is of je nu tevreden bent met wat je hoort en of het feit dat je geen verschil tussen WiFi en Ethernet hoort je rust brengt. Als het antwoord ‘ja’ is, laat het dan rusten zou mijn advies zijn. Als het antwoord ‘nee’ is, dan zou ik eerder gaan denken aan een upgrade van de streamer, zolang dat natuurlijk allemaal weer in verhouding is tot de versterker en speakers die je gebruikt.
-
augustus 18, 2022 om 12:02 pm #171461
elian kruik
DeelnemerIk laat het rusten; een zeer goed advies. Bedankt..
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.