-
Onderwerp
-
Up0
Ook de redacteuren proberen dingen in hun eigen set uit, los van de reviews.
Ik woon in een huis uit 1972. Met de verbouwing is een deel van de bedrading in huis vernieuwd, maar niet alles. Er is wel een moderne ‘stoppenkast’ geplaatst om de installatie van zonnepanelen mogelijk te maken. Zonnepanelen, LED verlichting, allemaal apparaten die hoogfrequente ‘rommel’ het electriciteitsnet op sturen. Een deel van de stopcontacten heeft geen aarding, dus het probleem wordt daarmee niet minder.
Ik was al enige tijd op zoek naar een oplossing om de HiFi installatie te scheiden van de rest van de stroomvoorziening, maar het aanleggen van aparte groep werd al snel een dure exercitie omdat dan een groot deel van de bedrading alsnog vervangen moet worden.
Reguliere gefilterde stekkerdozen voor HiFi werken goed, maar hebben ook keerzijdes. En ze zijn nog steeds onderdeel van het electriciteitsnet in huis.
Na veel lezen en zoeken kwam ik op het spoor van Audes. Audes is (nog steeds) een fabrikant van transformatoren, maar ook een audiofabrikant (buizenversterkers, luidsprekers). Ze maken ook ‘powerconditioners’. Na goed lezen kwam ik erachter dat ze toch iets anders werken dan de meeste powerconditioners met een transformator. Het is een gebalanceerde power transformator, die de uitgangen helemaal ontkoppeld van het netwerk in huis. Verder filtert de transformator vervuiling boven de 800Hz, maar blijft de transformator in staat om in hele korte tijd veel stroom te leveren als de versterker er om vraagt. Hij knijpt niet zoals een gefilterde stekkerdoos wel doet.
Tot zover de marketingbrochure van Audes. Net als alle andere ‘HiFi’ specifieke stroomoplossingen kent ook deze een flink prijskaartje. Na lang wegen en wikken toch maar gevraagd of ik hem thuis mocht proberen. Via de importeur een adressenlijst gekregen en bij Rik Stoet in Den Haag mocht ik de Audes ST-900 ophalen voor een thuisdemo. (fijne service!).
Dat was vanaf de eerste noot een ‘hoor ik dit goed?’ ervaring. Na een week luisteren – er treed dan gewenning op en de eerste indruk is dan weg, waardoor dingen die niet bevallen op gaan vallen – was de indruk: klinkt goed, ik mis niets eigenlijk. Sterker: het geluidsbeeld was heel stabiel en gedefinieerd, de bassen veel dieper, prominenter zonder opdringerig te worden en ontzettend strakgetrokken, meer detail in alles.
Als test de situatie weer teruggebracht zoals het was en toen viel pas op wat de Audes echt doet: het geluidsbeeld zakte in elkaar, werd onrustig. Terwijl ik daarvoor niet het idee had dat het ‘slecht’ was. Meest overtuigende aankoopbeslissing in een lange tijd, ondanks de prijs.
Vooral de absolute rust die de Audes brengt is wat opvalt. Het is relaxed luisteren. Als je het effect nog nooit zelf gehoord hebt is het moeilijk over te brengen, maar het is een beetje zoals op een hete dag: als je in de verte kijkt dan zie je dat de contouren van objecten in het landschap vaag worden door de trillingen in de lucht door opstijgende warmte. Dat is een gegeven. Door het toepassen van de Audes is de trilling in de lucht weg.
Twee maanden later: het geluid verbetert nog steeds. Er zijn momenten dat ik hoofdschuddend op de bank zit omdat in sommige opnames effecten helemaal de kamer in komen. Het stereobeeld was al niet ondiep, maar het wordt steeds dieper. Of beter: het kromt soms heel ver de ruimte in naar je toe, boven je, langs je heen.
Ik heb recent alle aanpassingen weggehaald om te valideren dat het niet ‘gewenst gehoor’ is: stekkers in een Brennenstuhl stekkerblok, ethernetkabel rechtsreeks in de router (zonder switch). Dat is alsof je een hele andere set in huis hebt staan (en niet een hele fijne).
Hiervoor had ik een Audioquest Powerquest 2. Een fijne stekkerdoos, maar vergeleken met de Audes is de onrust niet weg en lijkt het alsof er een stolp om de muziek zit. De ritmische drive is eruit.
Niets ten nadele van de PowerQuest overigens. Een PowerQuest in plaats van een Brennenstuhl maakt een enorm verschil. Van de PowerQuest naar de Audes is subtieler, maar de Audes heft precies de minpunten op die de PowerQuest introduceert (het gemis wat ik had). Je kan bijna 10 PowerQuests kopen voor de prijs van de Audes, dus dan is de vraag gerechtvaardigd of het klankmatige verschil het prijsverschil rechtvaardigt. Dat zal situatie afhankelijk zijn, maar bij mij wel, gegeven de situatie in huis.
Audes is in Nederland vrij onbekend. Een aanrader om mee te nemen als je op zoekt bent naar een oplossing. De indruk die ik krijg is dat het precies doet wat de marketing brochure zegt: ontkoppelen. M.a.w., alle externe invloed die de prestaties van je HiFi negatief kan beïnvloeden vanuit het stroomnet is weg.
Nog een p.s.:
Er zijn andere leveranciers van balanced power transformers gericht op HiFi, in de UK en de USA, voor een veel vriendelijker prijskaartje, maar die hebben geen vertegenwoordiging in Nederland. Ze richten zich met name op geluidsstudio’s en/of zijn build-to-order. Ik weet niet of de Audes nog iets meer doet dan zij dat doen (het filter deel) of dat het precies hetzelfde is voor een veel hoger prijskaartje. De bouwkwaliteit is van het niveau ‘gebouwd voor de eeuwigheid’. Uiteindelijk is de kwaliteit van de transformator bepalend en laat Audes die nu ook bouwen voor andere merken.Als je zoekt op ‘balanced power transformators’ kom je uit op apparaten die in de bouw worden gebruikt. Die schijnen beroerd te klinken. In de USA zijn er reviews te vinden van mensen die een (dure) HiFi-specifieke hebben vergeleken met een utiliteitstransformator en de conclusie was altijd: niet doen.
Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.