20.9 C
Haarlem
maandag, oktober 2, 2023
laatst bijgewerkt door Yevhen 1 jaar, 7 maanden geleden
8 stemmen
62 reacties
  • Aanmaker
    Onderwerp
    Up
    0
    ::

Goedenavond,

vandaag heb ik in mijn NAS de HDD schijven verwisseld voor SSD schijven. Nadat de klus geklaard was, werd het tijd om te luisteren. Héél lang zitten luisteren maar het kon me niet echt bekoren. Geluid leek dunner, minder stage en vooral minder beleving.

Uiteindelijk de oude HHD schijven teruggezet om opnieuw te luisteren, en jawel hoor het vertrouwde geluid was weer terug. Conclusie voor mijn systeem lijkt dus dat voor de Roon Core server / Windows 2019 highendAudio PC met Jcat RJ45 & USB SSD prima is, maar voor muziekbestanden HDD de voorkeur heeft.

Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar ervaringen van anderen.

groetjes,
    Marcella

• Auteur
    Antwoorden
      Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

Goedenavond Marcella, dit is beslist geen utopi. Indien de luisteraar verschil hoort, dan is de rest van de audioapparatuur gewoon top.
      Je kunt analoog en digitaal niet vergelijken, analoog is een ongeacht de lengte 1 opname, digitaal is het aantal opnames (samples) te herkennen aan het aantal Hz. Het zijn de pakketjes samples die worden geschreven/gelezen worden, die ervoor zorgen dat de weergavekwaliteit verbeterd.

Vincent Kars
      Deelnemer
      Up
      0

Dag Marcella

Ik adviseer om ook eens SD card te proberen. Uiteraard de micro maar dat had je waarschijnlijk al begrepen.
      Haalt het uiteraard niet bij een 3½-inch floppy maar die zijn schaars geworden.
      Helaas is een 5¼-inch floppy amper meer te verkrijgen.
      Dat is de beste ervaring als het over een media drager gaat.
      Daar kan zelfs een R2R niet tegen op. Laat staan vinyl.

Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

Goedemorgen Vincent, Marcella had mij wakker geschud en begon me direct te realiseren waarom mijn FLAC files niet zo best klinken.
      Kun je mij misschien uitleggen waardoor het mogelijk is dat de jouw genoemde opslag beter klinkt?
      Het heeft het dan niet te maken met snelheid, maar met de hoeveelheid ruimte die bits op de floppy of micro SD in beslag nemen?

Yevhen
      Sleutelbeheerder
      Up
      0

Ik denk dat Vincent het ironisch bedoelde, Ferdy.

Ik kan er ook niet zo heel veel mee. Het is theoretisch mogelijk dat er iets in de voeding gebeurt. Een HDD trekt anders aan de voeding dan een SSD (spinning disc en flash), maar of dit écht doorwerkt in de weergave lijkt me sterk.

Neemt niet weg dat een vraag ook gewoon normaal beantwoord mag worden en dat we mensen in hun waarde laten. Niet iedereen is raketgeleerde…

Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

Vond het ook vreemd, Vincent heeft niet alleen verstand van audio, maar heeft een goed gevoel voor humor.

Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

Maar ben ook benieuwd naar de lees/schrijf snelheid van de HDD en SSD
      Er moet iets zijn wat de weergave veranderd, aangezien het door Marcella gehoord wordt.

Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

Dat de snelheid ruim voldoende is dat wist ik. Maar wat ik niet begreep is dat wat elektrisch (solid state) is opgeslagen, de weergave nadelig beïnvloed t.o.v. data wat magnetisch wordt bewaard. Dat is ‘n onderzoek waardig, dus niet alleen voeding/netwerk/chip/usb/kabels/SSD/audiokaart/ ???!! Reuze benieuwd.

Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

Dat houdt dan in, dat het verstandiger is, om data extern op te slaan, net zoals de voeding. https://alpha-audio.net/nl/review/review-jcat-optimo-s-atx-next-level-computer-power/
      Maar Marcella had het over de NAS, NAS met externe schijven?!!

Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

Ik wist waar NAS voor staat.
      Maar hoe is het mogelijk dat Marcella verschil in de weergave waarnam.
      Waarschijnlijk heeft ze niet geluisterd naar dezelfde muziek.

Marco Leeuwen
      Deelnemer
      Up
      0

tussen muziek op een SSD en een HDD zit geen verschil echter kan er wel degelijk verschil ontstaan.
      een kopie is namelijk nooit “bit perfect” en hoe harder een hdd moet werken hoe meer noise er ontstaat en hoe groter de kans is dat sectoren niet meer “bit perfect” zijn. als kijkt naar hoe een schijf is ingedeeld en dan met name de sectors dan zie je in 1 sector: stukje leeg > een data sync mark > de data > ecc fout correctie > en weer een stukje leeg. als je bedenkt dat onze muziek bestanden over verschillende sectoren verdeeld zijn kan je je ook voorstellen dat als de sector grote tussen de hdd en ssd verschilt je het bestand weer in andere stukjes moet gaan hakken. en dan gaat dus ook nog meespelen hoe goed het algeritme is die alles weer opnieuw indeeld. nu grapte Vincent wel dat floppys beter klinken 🙂 maar juist daar gold zelf heel erg dat je niet een kopie van een kopie van een kopie van een kopie kon maken want dan was je bestand corrupt. gelukkig hebben onze bestanden fout correctie maar ook die raakt corrupt. ik gebruik hier voor mijn 1e nas alleen maar ssd’s en in mijn 2e nas hdd’s (backup) en als ik naar het rippen van een cd de bestanden verdeel over beide nassen hoor ik geen verschil.
      Als je bestanden wil over gaan zetten gebruik dan zoiets als visa versa die daar kan je de snelheid instellen zodat de fout correctie rustig zijn werk kan doen (windows geeft de voorkeur aan snelheid ipv fout correctie).

Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

Fantastisch uitgelegd, vroeger was er ‘n defragmentatie programma. Daarna zat het standaard in Windows. Onbegrijpelijk dat deze opdracht niet meer mogelijk is.

Marco Leeuwen
      Deelnemer
      Up
      0

Zit nog steeds in windows Tik maar is defrag op de zoekbalk. maar als je ssd’s hebt niet gebruiken! de cellen van een SSD gaan maar een X aantal schrijf acties mee en het word er ook niet sneller van om dat je geen koppen hebt die naar de goede positie verplaatst moeten worden.
      het max aantal schrijf opdrachten voor defect is ook de reden dat een SSD ook niet meer als 70% gevuld mag zijn (bv je windows swop file schrijft dan te vaak op dezelfde plek)

Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

Moet bekennen dat ik me niet meer verdiep in Windows of het MAC OS.
      Maar begrijp heel goed wat je hier schrijft.
      Muziek op de NAS heeft als voordeel dat het altijd te beluisteren is, het komt voor dat muziek van bijvoorbeeld YouTube ineens verdwenen is.
      Maar zoals je ook schreef, het blijft niet voor eeuwig bruikbaar ongeacht waarop het staaat, er is een uitzondering
      https://www.conrad.nl/p/verbatim-98913-m-disc-blu-ray-xl-100-gb-5-stuks-jewelcase-1402151
      Maar is natuurlijk niet zo makkelijk als opgeslagen op NAS.
      Met dBpoweramp mijn CD’s bitperfect geript, maar geloofde mijn oren niet, de weergave kwaliteit was minder dan van Spotify.
      Wat theoretisch onmogelijk is, want had de hoogst haalbare FLAC stand gekozen.
      Maar weet nu 100% zeker dat de oorzaak de oude HDD is, het wachten is op de binnenkomst van het draadloze toetsenbord en muis, zodat de Mac mini weer te gebruiken is.
      Apple Lossless audio luisteren zal beslist beter zijn, en is het probleem van de (nu in veel mindere mate door de RME ADI-2 DAC FS) vervorming die je hoort van veel sopranen in een koor verleden tijd.

Yevhen
      Sleutelbeheerder
      Up
      0

“een kopie is namelijk nooit “bit perfect” en hoe harder een hdd moet werken hoe meer noise er ontstaat en hoe groter de kans is dat sectoren niet meer “bit perfect” zijn”

Dat kan natuurlijk helemaal niet. Als een kopie niet bitperfect is, dan is de file corrupt. En als dat mogelijk zou zijn, zou een computer elke seconde crashen. De foutcorrectie vindt al plaats bij het schrijven van de file. Net als bij een netwerk gaat er CRC-informatie mee zodat een kopie juist wél bitperfect gebeurt.

Wat wel theoretisch mogelijk is, is bitrot. Een filesystem als BTRFS maakt het mogelijk dit tegen te gaan. Daar heb je geen optische media meer voor nodig, gelukkig. Neemt niet weg dat back-ups altijd een goed idee zijn.

Nogmaals: het opslagmedium maakt helemaal niets uit. Het gaat erom dat de noise bij het verwerken van de data onder controle blijft.

Schijfdefragmentatie bij SSD’s is inderdaad een erg slecht idee omdat de cellen dan zéér rap degraderen. Gelukkig hebben we garbage-collection, TRIM en overprovisioning om SSD’s gezond te houden.

Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

@Jaap Veenstra Heel leerzaam, moest ff kijken (handig www) waar je het over had. Staat dit ook vermeld bij de beschrijving die je krijgt bij de aankoop van ‘n SSD? Want dit is heel belangrijk en moet bij de gebruiker bekend zijn.

Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

De hier genoemde kennis is ook waard om genoemd te worden in de “Check de Alpha Academy”

Marco Leeuwen
      Deelnemer
      Up
      0

@ Jaap, je zegt presies hetzelfde als mij alleen je vergeet even dat ook op je bestand nog een foutcorrectie zit. dus als een sector beschadigd is is dat niet zo’n probleem. maar als je hem weer weg schrijft, schrijf je een beschadigd/gecorigeerd bestand weg en die is niet exact hetzelfde als je orgineel. kijk maar bij jpegs daar kan je af en toe ook foto’s hebben waar rare artifects in zitten (vaak groen) en toch kan je hem gewoon openen zonder dat je computer crashed, maar hoevaak je hem ook wegschrijft het word nooit meer het orgineel. ik schat je wat jonger in als dat ik ben maar wij hadden vroeger heel veel last van scsi schijven waarvan de koppen op de platters bleven kleven en dat was omdat die dingen zo statisch werden als de pest en ze worden warm gaan trillen en dat is allemaal noise wat de data verwerking niet ten goede komt.

Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

Maar het was wel een prestatie van Apple, dat het toen mogelijk was om tegelijk te lezen en te schrijven op de HDD.

Marco Leeuwen
      Deelnemer
      Up
      0

Hallo Jaap,
      Raid correctie ligt op een hoger nivo. maar even voor het idee hoevaak fouten voor komen ik ben heel lang geleden verantwoordelijk geweest voor zo’n server cluster we hadden in het grootse cluster ongeveer 1.2 Petabyte aan opslag zitten (dat was voor toen ongekend veel), het waren ongeveer 15000 hdd waar van we elke dag zo’n 40 stuks moesten vervangen deels omdat ze kapot waren en deels reguliere vervanging.
      Juist vanwege alle fouten op hdd hadden we van IBM speciale software draaien waardoor de opslag virtueel was en meer op een database leek en we dus nooit losse bestanden op een hdd zetten. eigenlijk een beetje als je dropbox nu. door dat je bestand in een container word geplaatst staat een data string verdeeld over sectoren, schijven en “computers” hierdoor krijg je een veel betere fout correctie.

Marco Leeuwen
      Deelnemer
      Up
      0

Hmmm die van Apple kende ik nog niet ik weet dat Seagate er 1 heeft in de EXOS (mach 2) serie geloof ik, maar stel je er niet teveel van voor het zijn in principe 2 schijven op elkaar getaped 🙂 je hebt namelijk altijd 2 losse koppen nodig die onafhakelijk van elkaar kunnen bewegen. Maar voor datacenters kan ik me voorstellen dat dit interesant is, dubble snelheid met ongeveer hetzelfde stroom verbruik en warmte ontwikkeling in dezelfde vorm factor

Ferdy Bossy
      Deelnemer
      Up
      0

Goedemorgen Cobus, als je die van Apple niet kende, neem ik direct terug wat ik altijd dacht.
      Want vergeet zelf, dat Bill Gates op Windows kwam, toen hij zag hoe makkelijk het was om in plaats van commando’s (DOS) te werken met afbeeldingen, toen hij bij Steve op bezoek kwam.
      Apple was het platenlabel van de Beatles, ook gejat, de Beatles zijn enorm opgelicht, kregen bijna niets van de omzet platen verkoop, trouwens Michael Jackson had de rechten van de muziek (Lennon en McCartney) voor 47 miljoen gekocht van het platenlabel. Steven Paul Jobs had dus het ‘scsi’ van Seagate. Waardeer enorm dat hier geen onzin verkondigd wordt 😉