donderdag, februari 20, 2025

Voeding: Verschil tussen iFi iPower versies

Weergave van 10 reactie threads
  • Auteur

Ik overweeg 2 stuks iFi voedings adapters aan te schaffen.

1x 5V voor mijn Wiim Pro Plus

1x 12V voor mijn Netgear GS105E v2

Ik kan nergens een goed gedetailleerd overzicht vinden van de voor audio relevante verschillen tussen de iPower, de iPower2 en de iPowerX (elite wordt me gezien mijn portemonnee echt te duur).

Heeft iemand zo’n overzicht (bijv. Noise floor, capacitance)?

Maakt het in mijn geval veel uit qua geluidsbeleving? (Zie ook mijn eerdere post mbt mijn installatie)

Wat raadt u mij aan prijs/kwaliteits-technisch?

Jaap VeenstraJaap Veenstra
      Sleutelbeheerder

De enige manier om het écht te vergelijken, is te zoeken naar een website die ze allemaal op dezelfde manier heeft gemeten. Maar waarom niet deze modellen lenen, thuis proberen en dan een keuze maken?

Martijn (redacteur)Martijn (redacteur)
      Sleutelbeheerder

Het verschil tussen de iPower2 en de iPowerX is niet zo groot als het gaat om het effect op de geluidskwaliteit. De iPowerX kan een hoger vermogen leveren, zoals voor streamers met DAC e.d.

Ik zou het houden bij de iPower2 voor beide apparaten, het extra geld dat je uitgeeft aan de iPowerX ga je met de Netgear en de WiiM niet horen.

Dank voor de info. Ik ga er mijn voordeel mee doen.

Erdinc HocalarErdinc Hocalar
      Deelnemer

Hey Jurgen,

heeft de iPower2 voedig een hoorbare verschil gemaakt op je Wiim Pro Plus?

Ik ben aan het twijfelen tussen de Wiim Pro en de Wiim Pro Plus. Ik wil enkel mijn digitale muziek (16bit Flac) kunnen streamen, dus in principe heb ik genoeg aan de pro versie, met wat ik uitspaar zou ik de iPower2 voeding kopen.

Deelnemer

Hey Jurgen,

heeft de iPower2 voedig een hoorbare verschil gemaakt op je Wiim Pro Plus? Ik ben aan het twijfelen tussen de Wiim Pro en de Wiim Pro Plus. Ik wil enkel mijn digitale muziek (16bit Flac) kunnen streamen, dus in principe heb ik genoeg aan de pro versie, met wat ik uitspaar zou ik de iPower2 voedig kopen.

Sleutelbeheerder

Zie onze review: https://www.alpha-audio.net/nl/review/review-wiim-pro-streamer-alleskunner/

De DAC van de Pro Plus is veel beter dan van de Pro. Dat verschil is in dit geval veel belangrijker dan het verschil in voeding.

Het is aan te raden om een iFi iPower2 te gaan gebruiken, omdat de bijgeleverde voeding van WiiM ronduit beroerd is.

Als dit de keuzen zijn die je overweegt, dan zou ik de Pro Plus aanschaffen en doorsparen voor een iFi iPower2.

Deelnemer

Martijn, bedankt voor je antwoord! De speakers zijn aangesloten op en Marantz SR6015 AV receiver. Ik neem aan dat de ingebouwde DAC voldoende is?
      Zo ja heb ik enkel het digitaal gedeelte van de streamer nodig, niet het DAC gedeelte. Maw wil ik het aansluiten met coax of spdif aan mijn receiver. Nu mijn vraag is, is de Pro voldoende voor wat ik nodig heb? Ik meen te verstaan dat het digitale gedeelte van beide toestellen identiek is. Volgens andere bronnen zou een low noise voeding zoals de IFI iPower 2 relevant zijn voor DAC aansluiting en niet digitaal. Ik weet niet of ik hier de link naar de wiimforum mag plaatsen daarom heb ik enkel de tekst gecopieerd.

“That is only relevant if you use the internal DAC.
      Improved clocking can maybe be measured as lower jitter but cannot be heard.
      The power supply has no influence on the digital part at all. That is also the case with the WiiM Pro. No need for any special power supply.” Wat is jou mening hierover?

Sleutelbeheerder

Als ik kijk naar de specificaties van de Marantz SR6015 AV, dan zie ik dat deze HEOS heeft ingebouwd, de streaming van Marantz. IS er een specifieke reden waarom je een externe streamer wilt, of is het een optie die je niet bekend is?

Sleutelbeheerder

“The power supply has no influence on the digital part at all. That is also the case with the WiiM Pro. No need for any special power supply”

We hebben met metingen aangetoond dat de voeding van een digitale bridge wel degelijk invloed heeft.

Verder zal iedereen met oren aan zijn hoofd bevestigen dat als je de stroomadapter van een streaming bridge vervangt je dat hoort. Uiteraard moet je hele hifi keten van voldoende kwaliteit zijn om dat te horen. Het is iets wat iedereen heel makkelijk zelf thuis kan ondervinden, dus het heeft weinig nut om daar hele discussies op fora aan te wijden.

Deelnemer

Klopt Marantz heeft HEOS, maar jammer genoeg verloopt het streamen alles behalve vlekkeloos. Volgens mij is alle apparatuur degelijk bekabeld met Cat6 toch blijven de nummers regelmatig haperen. De muziek (16bit Flac) zit op een NAS, ik gebruik de heos app op mijn telefoon als player. De app is ook vrij omslachtig.. kortom niet echt fan van. En eerlijk gezegd ken ik er ook niet veel van.

Daarom dacht ik aan de wiim, volgens jullie en andere reviews een meer dan degelijke streamer.

Zit het tussen mijn oren, zoek ik een excuus om andere streamer te gebruiken dan die ik al heb, ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat ik geen onnodige kosten wil maken. Als jullie tips&tricks hebben over heos , please shoot

Sleutelbeheerder

Afhankelijk van welke NAS je hebt kan je proberen of Audirvana Core Studio ( https://audirvana.com/linux/ ) je brengt wat je zoekt. Audirvana kan geïnstalleerd worden op een NAS van Synology of QNAP en kan dan de lokale bestanden via UPnP naar je Marantz spelen en Qobuz en Tidal spelen. Je hebt een maand een free trial.
        Audirvana kost 70 euro per jaar. Dat is best wel wat jaren spelen voor de prijs van een nieuwe streaming bridge en de geluidskwaliteit is ook nog eens excellent.

Ander alternatief is de Cambridge Audio MXN10 streamer in plaats van de WiiM overwegen (zie onze review: https://audirvana.com/linux/ ). De WiiM is niet al te best als streaming bridge (zie :https://www.alpha-audio.net/nl/review/de-wiim-pro-als-streaming-bridge/ ). Als je de pricewatch van tweakers bekijkt, dan zie je dat de MXN10 inmiddels 399 Euro is. Dat is een goede deal.

Je kan ook overwegen om via marktplaats een tweedehands Bluesound Node op de kop te tikken. Ook die zijn beter als streaming bridge dan een WiiM.

Als je voor budget gaat, dan is de WiiM Mini en die met TOSLink aan je markants bevestigen. Het is even goed (of even slecht) als de grotere WiiM broers, maar wel de absoluut goedkoopste optie.

Deelnemer

Martijn,

Ik volg jou advies wat betreft power supply.

Dit is mijn setup :speakers: KEF KHT2005.3 5.1 Speaker System aangevuld met Bose 161 speakers aangesloten op Marantz SR6015

Deelnemer

De NAS is mijn eerste DIY raspberry pi 5, radxa Penta sata hat. projectje. Ik draai casaos als software.

Ik was eerst van plan om  een diy pi met allo digione hat streamer te bouwen en daarop volumio te draaien.

Ik kwam onlangs een Bluesound node n100 voor een prikje op Marktplaats tegen.

Ga ik dan beter voor zoiets ?

In ieder geval Martijn, ik apprecieer je hulp en advies enorm. Hartelijk dank daarvoor 🙏

Sleutelbeheerder

Als je een beetje handig bent met Pi’s en niet bang bent voor Linux, dan zou ik je de Audirvana Core optie als eerste aanraden. Deze kan wellicht in een docker draaien, maar ik denk dat het allemaal wat teveel wordt voor 1 Pi misschien. Proberen kan altijd. Zie ook: https://www.alpha-audio.net/nl/achtergrond/to-the-core-wat-bepaalt-de-klank-van-software/

Ik draai een Pi4 met DietPi OS met daar alleen Audirvana Core op. Mijn muziekbestanden staan op een Synology NAS, maar dat kan alles zijn dat je als netwerkschijf kan mounten op Linux OS, dus jouw Pi met CasaOS denk ik ook.

Audirvana Core werkt ook met verschillende HATs die een digitale uitgang brengen, maar Allo is gestopt. Je kan de HATs nog wel vinden op verschillende websites.

Volumio is ook een prima optie.

Als dat allemaal wat te technisch wordt, dan is een BlueSound N130 een beter idee dan een N100, omdat de N130 ook coax uit heeft. De N100 alleen een toslink.

Deelnemer

Allo is gestopt? daarom dat de Hats niet gemakkelijk te vinden zijn, Ik heb ‘t op Amazon.nl voor €165 gevonden.mijn 2de optie is een HiFiBerry Digi+ Pro.

Ik had eerst OMV op mijn NAS draaien maar CasaOs is meer dan genoeg voor wat ik nodig heb. Ik gebruik mijn nas enkel als opslag voor mijn Films en muziek. Ik ga alvast op Docker Hub zoeken naar <span style=”color: #000000; font-family: Verdana, BlinkMacSystemFont, -apple-system, ‘Segoe UI’, Roboto, Oxygen, Ubuntu, Cantarell, ‘Open Sans’, ‘Helvetica Neue’, sans-serif; font-size: 15px;”>Audirvana Core container, je hebt mijn interesse gewekt :-)</span>

Als het mij toch technisch allemaal teveel wordt stuur ik je de componeten op en vraag je vriendelijk om het op te zetten 🙂

Ik ben in ieder geval overtuigd dat ik uiteindelijk via jou de best bang for my money ga vinden. Ik ga ook meteen de N130 eens opzoeken.

Weergave van 10 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.