Home Review: Bryston 4B3 – De Nieuwe Referentie

Review: Bryston 4B3 – De Nieuwe Referentie

7

Voordelen

  • Klankeigenschappen
  • Controle en stabiliteit
  • Krachtig sublaag
  • Detail en microdetail
  • Garantietermijn van 20 jaar
  • Prijs/kwaliteit

Nadelen

  • Optisch te trendy?
  • Verslavend…
  • Toch wel een stevige prijs in echte Euro’s.

Prijs: € 6390

Klank
Inzetbaarheid
Bouwwijze
Prijs

Inleiding

Nadat we eerder dit jaar van Mafico de geheel venieuwde Bryston 3B3 ter test ontvingen, ontvangen we nu ook de iconische Bryston 4B3 uit de Cubed serie. Volgens de importeur klinken beide telgen vrijwel gelijk, maar wij weten dat een iconische status niet wordt verworven op gelijkwaardigheid. Hier moet meer aan de hand zijn. Tijd voor een review.

Bij Alpha-Audio zijn we al jaren bekend met de producten van Bryston en deze hebben een uitstekende reputatie als het gaat om klank, bouwwijze en stabiliteit. Desondanks hebben we niet heel veel producten van deze fabrikant op onze testbank gehad. Dit is geen onwil, maar eerder toe te schrijven aan het productbeleid van de fabrikant. Wanneer een model een levenscyclus heeft van 6 tot 8 jaar, dan is er na introductie een lange tijd niet veel nieuws meer om te melden. Bryston heeft de laatste tijd echter veel nieuwtjes en hierom werken we ons de afgelopen maanden in het zweet om alle nieuwe producten de revue te laten passeren.

Voer voor powerlifters

Zweet. Dit is in eerste plaats van toepassing op de vrouwelijke chauffeur van de bezorgdienst die de 4B met een knalrood hoofd bij ons komt afleveren. “Op de bon staat 15 kilo, maar dit pakket is echt geen 15 kilo!”. Nonchalant halen we onze schouders op en glimlachen maar even lief naar haar terwijl de alleraardigste slanke den zich in het zweet werkt om de Bryston 4B3 over de drempel te tillen.

Na wat gedraai en angstige blikken van de betreffende redacteur richting de lijvige verpakking besluiten we deze na een paar koppen ’Alpha-certified’ koffie toch maar te openen. Na het liften van het beschermende verpakkingsmateriaal concluderen we dat de 4B in tegenstelling tot de 3B een stuk dieper is en al bij de eerste blikken in de verpakking denken we met weemoed terug aan de 3B ‘dieetversie’. Al die extra kilo’s om die paar decibel luider te kunnen spelen?

Winkels met Bryston

Grotestraat 23
5931 CS Tegelen, NL
Abonneer
Laat het weten als er
7 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
JanRN
1 jaar geleden

Een vraag, versterker wordt nog steeds verkocht in 2025.
Is deze nog relevant of inmiddels achterhaald?

Yung Lie
Redacteur
Antwoord aan  JanRN
1 jaar geleden

Bryston behoort tot de categorie merken die hun producten decennia op de markt houden. Dat is niet voor niets. Deze versterker is allerminst ‘achterhaald’, integendeel. Het is natuurlijk bij alle versterkers, in elke (prijs)categorie, een kwestie van match; past de versterker bij de luidsprekers?
Ik heb een Yamaha voor- eindversterker uit de jaren 80 (B2 en C3). Topmodellen uit die periode en ze kunnen nog zeer goed mee. We doen er zelfs reviews mee.

Ferdy Bossy
7 jaren geleden

Deze versterker heeft de klank van een high-end buizenversterker maar dan zonder de (gewaardeerde) vervorming en deze tank (degelijk gebouwd) heeft 20 jaar (overdraagbare) garantie. En die is zeker weten niet overdreven, mijn Quad 606 (1986 toen 5000 gld) werkt nog, Maar ook hier heeft de tijd niet stil gestaan, bij de eerste thuiscomputer sprak men over kb geheugen, in de smartphone zit Giga Bytes. Heb deze versterker nooit gehoord, maar de bezoekers van deze site, moeten zich realiseren dat deze versterker niet voor niets als referentie versterker gebruikt wordt. Als het financieel haalbaar is, dan is het verstandig om niet verder te zoeken. Er zijn duurdere maar beslist geen beter klinkende versterkers. Cijfers vergelijken heeft niets met geluid te maken.

Quantorius
7 jaren geleden

Dat je met Bryston moe wordt van het breien had ik niet gedacht. Of bedoel je brij?

fasteddie
8 jaren geleden

Wel een beetje triest dat jullie de “den” niet even hebben geholpen…..

Geoffrey Vanhouwaert
Geoffrey vanhouwaert
9 jaren geleden

Weer een prachtige aankoop! Tsjonge jonge. Wat een set. Succes ermee.

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  Geoffrey vanhouwaert
9 jaren geleden

Ja… lucky bastard die Harro!

7
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×