Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs

Luisteren

Inhoud

Het reviewexemplaar van de soundbar en subwoofer waren niet nieuw en al goed ingespeeld. We hebben ze echter voor de zekerheid een ochtend laten spelen. In de middag is het dus tijd voor wat muziek! We hebben afwisselend geluisterd vanaf de NAS, zowel mp3 als lossless en hi-res materiaal, en via Spotify. Met de prijs van het geheel in ons achterhoofd klinkt het gewoon goed. Redelijk neutraal met voldoende kracht in het laag dankzij de subwoofer. Best wel ruimtelijk voor een soundbar zelfs. De soundstage is relatief diep, afzonderlijke instrumenten zijn goed te volgen. Hij speelt groter en breder dan het compacte ontwerp doet vermoeden. In vergelijking met bijvoorbeeld de Sonos Beam (die zelfs iets duurder is) speelt de Yamaha een stuk muzikaler. Alle formaten die we geprobeerd hebben werden zonder probleem afgespeeld. Van 320 kbps MP3 tot 24bit 192khz FLAC.

Tijdens het luisteren lopen we echter wel tegen een beperking aan. De Yamaha MusicCast Bar 40 speelt niet gapless. Een liveregistratie of DJ-mix wordt dus onderbroken. Dat is jammer. Het maakt daarbij niet uit of het mp3 is of hi-res, gapless wordt gewoon niet ondersteund.

We hebben vooral geluisterd met zo min mogelijk DSP. Yamaha heeft daarin natuurlijk wel zijn strepen verdiend maar met de weergave van muziek klinkt de Bar 40 met keuze “Stereo” gewoon het prettigst. Yamaha heeft ook een DSP-instelling voor muziek, die voegt ruimtelijkheid toe maar lijkt iets ten koste van de detaillering te gaan.

Kijken

Hoewel de soundbar prima muziek kan weergeven is ie natuurlijk vooral bedoeld om het TV geluid naar een hoger plan te tillen. Dat doet ie dan ook met verve. Stemmen zijn veel beter te verstaan, het totale geluid heeft veel meer diepgang, het beweegt ook meer door de kamer. Natuurlijk, het is een budgetvriendelijke soundbar met een stereo-opstelling qua drivers. Echte surroundeffecten hoeven we niet verwachten. Eerlijk gezegd laten die pseudo surround oplossingen als DTS X ons koud. Liever goed geluid van voren dan gekunsteld geluid rondom. Wilt u surround? Koop dan een setje Yamaha MusicCast surroundluidsprekers. Daar heeft u veel meer plezier van.

De subwoofer is een must, de Bar 40 is zonder subwoofer te licht om bij films, series en muziek een overtuigend geluid neer te zetten. De Sub 100 maakt het echt af. Het is slechts een 8” driver maar hij produceert behoorlijk laag, zeker als u ‘m goed kunt plaatsen. De sub en bar zijn goed op elkaar afgestemd, bij films en serie lekker veel impact en bij muziek aanwezig zonder al te veel op te vallen.

Wat erg prettig is aan de Bar 40 is de ondersteuning voor 4K HDR passthrough via de HDMI aansluiting. Een moderne gameconsole, Sony PS4 Pro in ons geval, kan dus zonder problemen aangesloten worden.

MusicCast App

De Yamaha Bar 40 en Sub 100 zijn onderdeel van de MusicCast lijn van Yamaha. MusicCast is Yamaha’s multiroom oplossing met bijbehorende app. Dit was voor ondergetekende de eerste kennismaking met MusicCast. We hebben helaas het multiroom gedeelte niet kunnen testen maar de bediening met de app is goed bevallen. De belangrijkste streamingdiensten worden ondersteund, al ontbreekt Apple Music. Airplay zit er gelukkig wel op dus iOS gebruikers worden niet vergeten.

Heeft u ook een muziekcollectie op een eigen server of NAS? Geen probleem, via DLNA/UPnP kan alles afgespeeld worden. Het enige minpunt waar we tijdens het gebruik tegenaan zijn gelopen is dat het niet mogelijk is om te scrollen of spoelen in tracks. Net even de mooie couplet van een bepaald nummer opzoeken is er helaas niet bij. Hopelijk voegt Yamaha dat snel toe.

Conclusie

De Yamaha MusicCast Bar 40 en Sub 100 zijn een aantrekkelijk geprijsde combinatie van soundbar mét ondersteuning voor multiroom, HDMI aansluiting voor 4K HDR en een draadloze subwoofer. Het geheel klinkt muzikaal, ondersteund vele audioformaten en heeft een relatief onopvallend uiterlijk. Gezien de relatief lage aanschafprijs is het ontbreken van ondersteuning voor gapless afspelen een kleine misser. Het wordt ruimschoots gecompenseerd door prima afwerking, goede app en de losse afstandsbediening.

Winkels met Yamaha

Sint-Antoniusstraat 15
2300 Turnhout, BE